donderdag 13 augustus 2015

RECEPT: Tonijn Risotto

Koken, en dan vooral het opeten, vind ik erg leuk om te doen. Ik probeer graag nieuwe dingen uit en het liefst iets wat niets met aardappels te maken heeft. Toen ik weer eens in de keuken stond bedacht ik me dat het misschien wel leuk was om er wat over te schrijven. In dit artikel kun je lezen hoe ik mijn favoriete Tonijn Risotto maak. Benieuwd? Lees dan even verder.

Ingrediënten (2 pers)
  •  1/2 pak risottorijst
  • 3 blokjes (groete)bouillon
  • 1 ui
  • 1 paprika
  • Wokolie
  • 3/4e blikje tomatenpuree
  • 1 blikje tonijn 
  • Italiaanse kruiden
 
Bereiding
 
Als eerste snijd je de ui en paprika in kleine stukken en laat je de tonijn alvast uitlekken. Als je dat gedaan hebt bak je ze in de pan totdat je ui glazig wordt, ik voeg altijd ook nog wat Italiaanse kruiden toe. De risottorijst voeg je daaraan toe. Hiermee hoef je van tevoren niets te doen. De tomatenpuree voeg je ook gelijk toe. Dit alles roer je goed door. Zorg ervoor dat alle rijstkorrels voorzien zijn van wat olie anders gaat het aanbranden.
 
Intussen heb je de bouillon al klaargezet in een ander pannetje. De verhoudingen gok ik altijd maar wat, je kunt er later ook gewoon wat extra water aan toevoegen als blijkt dat je te weinig hebt. Als de bouillonblokjes opgelost zijn begint het wachten. Je doet dan een paar scheppen van de bouillon bij je rijst, ui en paprika. Het is de bedoeling dat de rijst helemaal onder 'water' komt te staan. Je laat dit langzaam pruttelen totdat de rijst de bouillon heeft opgenomen. Je moet wel constant goed blijven roeren, anders bakt het snel aan. Dan  voeg je nog meer bouillon toe en wacht je weer totdat de rijst het heeft opgenomen. Dit herhaal je net zolang totdat de risottorijst uiteindelijk zacht en wat plakkerig is. Op het pak staat dat het 18 minuten duurt, maar bij mij duurt het vaak 30-40 minuten. Als de rijst klaar is voeg je als allerlaatste de tonijn toe. Deze laat je nog even opwarmen met de rest.
 
Dan is je risotto eigenlijk al klaar. Het is echt heel simpel om te maken, het kost alleen wat tijd totdat de rijst klaar is, maar ondertussen kijk ik altijd even op mijn telefoon of heb ik er een video/boekje bij. Je moet alleen wel opletten dat je goed blijft roeren.
 
Het ziet er dan misschien niet zo heel erg lekker uit, toch is dat het wel. Het heeft een rijke volle smaak en is ook redelijk goedkoop om te maken. Ideaal voor studenten, maar ook gewoon om thuis als gezinsmaaltijd te maken. Mocht je niet van tonijn houden, met kip is het ook erg lekker!
 
Waarvan zou je graag een keer een recept artikel zien?
 
 
 
~Liefs Sandra
Follow

1 opmerking:

  1. Ziet er niet heel lekker uit, daar geef ik je inderdaad gelijk in ;) Maar alles wat erin zit lust ik, dus het is vast lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk dat je de tijd neemt om een reactie achter te laten. Elke reactie lees ik met erg veel plezier!